Strona główna
rzeŸba
     ... - Twórczość Olkuskiej wymyka się właściwie prostej gatunkowej klasyfikacji. Jest bowiem bardzo indywidualna
i niekonwencjonalna. Małgorzata Olkuska oscyluje pomiędzy rzeźbą realistyczną, symboliczną, a nawet nieco abstrakcyjną. [...]
     ...Trzeba przyznać, że twórczość Małgorzaty Olkuskiej wyróżnia się pośród dorobku krakowskiego środowiska rzeźbiarzy. ...Jest po prostu zajmująca, przyciągająca uwagę odbiorcy i bardzo oryginalna. [...]

Dziennik Polski, 1.04.1992 r.
(z recenzji wystawy indywidualnej prac Małgorzaty Olkuskiej - BWA Kraków)



     ... Małgorzata Olkuska - artystka mająca w dorobku udział w ponad 60 ekspozycjach, nagrody, realizacje. W "Promocjach" oglądamy rzeźby kameralne z kilku cykli, które artystka wybrała, by przypomnieć się swojej, to znaczy krakowskiej publiczności. Zrealizowane w ceramice - tworzywie, do którego Olkuska powróciła po kamieniu i brązie, aby zatrzymać się przy nim na dłużej.
     Przekornie wydobywa i pokazuje nie wypaloną siłę i szorstkość materiału, ale jego kruchość, gładkość, subtelność. Są tu koronki, filigrany, jest subtelne nakładanie się warstw. Oglądając wystawę, warto zatrzymać się przed ledwie zasygnalizowanym cyklem "Śpiące" i przed "Białymi Damami": niby bliskie sobie, a przecież inne i o innych sprawach traktujące... Różne role przypadają ludzkim postaciom: od materialności ciała po pretekst do zadumy nad losem, czasem, przemijaniem... - (AN)

Dziennik Polski, 20.07.1996 r.
(recenzja z wystawy indywidualnej M. Olkuskiej - Galeria Promocji KFM)



     ...Małgorzata Olkuska jest rzeźbiarką nie przesadnie wierną tematom, technikom, nawet formom przekazu. Sięga po różne materiały: metal (brąz), kamień (przede wszystkim marmur), ceramikę, też w różnych materiałach kształtowaną - od delikatnej glinki porcelanowej po terrakotę i kamionkę. Tymi, bardzo różnymi środkami opowiada artystka sprawy równie różne: legendy
i przypowieści z bogactwem przesłań, świat zobaczony bezpośrednio i świat domyślany symbolem, skrótem. [...]
     Wielością materiałów, tematów, form i sposobów wypowiedzi zdaje się rządzić potrzeba porządkowania, kreśląca subtelne, ale wyraźne linie pomiędzy światem realnym, a światem wyobrażonym, pomiędzy twardością i trwaniem ziemi a ulotnością rzeczy. To porządkowanie jest ogromnie kobiece -delikatne, nie narzucające się, a jednak ogromnie konsekwentne... - (AN)

Dziennik Polski, 29.04.1999 r.
(z recenzji wystawy Rzeźba Małgorzaty Olkuskiej - Galeria Fundacji Cepelia, K-ów)
stopka